2010. november 14., vasárnap

Projektmódszer

PROJEKTMÓDSZER


A projektmódszer a tanuló érdeklődésére,a tanárok és diákok közös tevékenységére építő módszer,amely a megismerési folyamatot projektek sorozataként szervezi meg.
A módszer kialakítása JOHN DEWEY/1859-1952/elvein alapult,melyek a következők:
-A tanulásnak személyes tapasztaláson kell alapulnia
-Figyelembe kell venni a tanulók egyéni,fejlődési szükségleteit
-A tanuló legyen aktív a tanulási folyamat alakításában
-Vegyen részt aktívan a közösség ügyeiben

Magát a módszert Dewey tanítványa WILLIAM KILPATRIK/1871-1965/dolgozta ki 1919-ben azzal a céllal,hogy a gyermekek ne tudományágakra tagolt ismereteket tanuljanak,hanem a saját életükben problémának tartott jelenségeket életszerűségében tapasztalhassák.A hagyományos tanterv helyett a tananyagot a gyermek érrdeklődésén alapuló,életszerű egységek köré csoportosítja,melyek elsajátítása önállóan,az egyes tanulók egyéni fejlődési ütemének megfelelően történik.

ÓVODAI PROJEKTMÓDSZER:

A gyerekek érdeklődésére épül,az óvodapedagógus és gyerek közös tevékenységén alapszik,és projektek sorozataként szervezi meg a megismerési folyamatot.A projektek komplex feladatok,középpontjukban valamilyen gyakorlati természetű probléma áll.

A PROJEKTMÓDSZER JELLEMZŐI:

-Egy probléma,témakör több szempontú feldolgozása,megismerése.
-A témakörök témákra bomlanak,s ezek tevékenységekben valósulnak meg.
-A feldolgozandó projekt nem azonos a klasszikus ismeretkörökkel/pl.évszak/,hanem a gyerekek érdeklődésétől függően integrálja az egymáshoz kapcsolódó ismereteket.
-A tevékenységek érvényesülhetnek szabad játékban és a felnőtt által felajánlott tevékenységben.A kettő jól elkülönül egymástól.A szabad játékban a projekthez gyűjtött,bevitt,készített tárgyak,információk kötetlen felhasználása történik,a gyerekek egyéni ötletei alapján.A tevékenységrepertoárt a pedagógus állítja össze úgy,hogy a gyerekek különböző fejlettségű bekapcsolódása lehetővé váljon.
-A projekt több nap,vagy hét,folyamán teljesedik ki,s közben is változik a gyerekek újabb elképzeléseivel.
-A megvalósuláshoz a család,szülők támogatása,közreműködése szükséges.A szülő szakértőként jelenhet meg egy meghatározott tevékenység bemutatásakor.
-A játék,a munka,a tanulás ötvöződik,a gyermek tevékenységében nem elkülöníthető módon érvényesül.
-A projekt szelleme,gondolatisága a környezet külső megjelenésében is tükröződik.Így az új projekttel a csopor képe megváltozik.

A PROJEKT GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁSA:

-Gyermekeket az adott időszakban legjobban érdeklő,leginkább foglalkoztató élmények,problémák,tárgyak feltérképezése
-A terv elkészítése.Ennek apja a gyerekekkel történő beszélgetés,mely során kiderül:mit tudnak az adott témáról,mit szeretnének csinálni,mit akarnak megtudni.A pedagógus is elmondja javaslatait.Majd rögzítik a rövid és hosszú távú terveket/AMIT LEHET RAJZZAL,VAGY SZIMBÓLUMMAL,HOGY A GYEREK IS OLVASHASSA/,amely biztosítja a motivált állapot fenntartását.
-A témakör integrált lehetőségeinek feltárása,és ennek megfelelő tevékenységek keresése.
-A megvalósításhoz szükséges források feltárása,megszervezése.Elsődleges a családból érkező segítség,szülők bekapcsolása.Igen jelentősek a csoportos élmények formái/helyszíni tapasztalatgyűjtés/,a szükséges anyagok,eszközök közös gyüjtése.Tehát fel kell mérni,hogy mire van szükség.
-A heti terv véglegesítése.A fontosabb tevékenységek egymásutániságának megállapítása,végiggondolva a fejlesztés lehetőségeit,a képességek alakításának feltételeit.
-Az értékelés folyamatosan történik,és hármas szempontrendszert kell követnie:
-értékelni kell a munkát a produktum szempontjából
-a tanulás szempontjából
-a társas kapcsolatok alakulása szempontjából


A PEDAGÓGUS SZEREPE ÉS FELADATA:

A gyermeki kezdeményezéseknek főszerepe van ebben a folyamatban,de hogy ez érvényesülhessen,az óvodapedagógus szerepe át-és felértékelődik.Szerteágazó előkészítő,szervező feladata van az óvodán belül és kívül.Főleg a szülők bevonása hangsúlyos.A pedagógus személyiségével is hatást fejt ki,hangsúlyos modell szerepe.A felnőtt sem tudhat mindent,ám a hiányzó ismeretek megszerezhetők egyéni erőfeszítéssel és társas együttműködéssel.A pedagógus az egyénre szabott tevékenységek megteremtésével sikerélményhez juttatja a gyermeket,elősegíti pozitív énképének,önbizalmának kialakulását.Tudja:a tanulás jutalma a felfedezés izgalma,a megismerés öröme.

RÖVID ÖSSZEFOGLALÓ A PROJEKTMÓDSZERRŐL:

-Cselekvésben,élettevékenységben fejleszti a személyiséget,nem a felnőttől származó feladathelyzetben.
-Nem foglalkozási ágakra bontva ismerteti meg a gyermekeket a világgal,hanem szervesen összetartozó tartalmakkal,lehetőségekkel.
-Biztosítja a cselekvés végtésekor jelentkező gyermeki választásokat és az egyedi megoldások variánsait.
-Teret ad a váratlan módosításnak,kiegészítésnek.
-Mozgósítja a gyermekben az aktuális és tapasztalati érzelmeket,azt a cselekvési módot,amely jelzi fejlettségét,szociabilitását,illetve az egyéni világlátását,szemléletét.
-Biztosítja a hatékony tanulást,mert nem csak a figyelem,emlékezet,beszéd fejlődik,hanem az összes pszichikus folyamat aktiválódik.
-Nem az életre készít fel,hanem az élethelyzetekre.

IRODALOMJEGYZÉK:
1.Bihari Katalin:Projektmódszer az óvodában Műhely2010
2.Körmöci Katalin:Projektmódszer az óvodában Nemzeti Tankönyvkiadó 2004
3.Hortobágyi Katalin:Projekt-kézikönyv Tankönyvkiadó 1976

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése